dilluns, 26 de maig del 2008

Hamilton es doctora "cum laude" sota la pluja

Es fa molt difícil resumir o intentar explicar el que va passar aquest diumenge a Mònaco. El motiu? que van passat masses coses i es poden fer moltes lectures del que ha donat de si la cursa. De totes maneres intentaré extreure les claus de la cursa. Per començar la qualificació de dissabte, en sec, va mostrar un ferrari molt competitiu copant la primera linia com feia 30 anys que no ho feia. Un mclaren just darrera, un bmw com a tercer i un renault amb els problemes que apuntava asimetrich en l'últim post (falta de tracció i d'estabilitat en acceleració/frenada). Diumenge va ploure tot el matí i fins començada la cursa no va parar. Això va dividir l'estat de la pista en tres trams. En el primer hi havia molta aigua a la pista i el millor pneumàtic era el "full wet", el segon era ideal per "wet" i el tercer per sec "super-soft". El problema està en que fer servir el pneumàtic erroni era pràcticament un suicidi (si de cas ja faré un post dedicat a la selecció de rodes en mullat posteriorment...). Un altre problema era que els meteoròlegs de la FIA donaven pluja per el tram final de la cursa. Sortida dolenta dels Ferrari (com sempre) i Hamilton que aconsegueix passar a Raikkonen en els primers 25 metres. Massa condueix de forma impecable durant el tram de mullat portant pneumàtics wet, i manté un liderat sòlid. A la volta 5 Hamilton toca unes defenses i es veu obligat a parar a boxes. Carrega de gasolina i posa rodes "wet" que li donen un ritme molt bo durant els 2/3 de la cursa. Alonso comet una errada i ha de canviar rodes però decideix seguir amb les "full wet" Quan a la segona part la pista es comença a assecar i esalfar, les rodes no li donen cap adherencia, a banda es toca amb Heidfield de manera impròpia, passant per on no hi cap i arruinant la cursa del pilot de bmw (encara més...). Raikkonen és sancionat per posar les rodes més tard que ningú al pit lane (error gravíssim del equip que es va voler passar de llest) i es veu col·locat a la 5 posició. Aleshores, amb tothom sorprés per la solvència de Massa, a qui no li agrada ni Mònaco ni l'aigua, comet una errada a santa devota i fa un recte que li fa perdre uns 20 segons i el deixa segona darrera un Kubica que no havia comés cap errada. Paren Massa i Kubica i Hamilton es situa com a líder marcant les voltes rápides a mida que la pista s'asseca. A Massa li posen rodes "wet" (les úniques possibles en les condicions en aquell moment) i si plou no s'haurà d'aturar més. Però segueix cedint temps a un Hamilton que vola en un circuit amb trams secs i trams humits. Aleshores la bomba de la FIA , pluja en 6 minuts... Els equips que s'han d'aturar (Renault i Hamilton) no fan cas i munten rodes seques "soft". Alonso pateix durant unes voltes però quan les posa Hamilton la pista ja està ideal per aquestes rodes. El líder ja està decidit. Massa ha de canviar les rodes "wet" ja que la pista ja està massa seca. Kubica es segon però Hamilton està a un món. Aleshores l'ultim cop d'efecte el Safety car torna a aparèixer. Raikkonen que rodava 5é perd el món de vista i envesteix un Sutil a la "nouvelle chicane" que feia la cursa de la seva vida amb un force india. Hamilton guanya la cursa i demostra que actualment és un dels millors(sino el millor) tàndem equip-pilot del mundial. Per treure's el barret, la tàctica i la tècnica han donat a mclaren i a Lewis una victòria impressionant i el liderat del mundial. ferrari continua amb la maledicció a mònaco, tot i que Massa no ha fet una mala cursa, simplement la tàctica no era la adecuada. Raikonnen sense comentaris, pèssim ell i l'equip. Alonso igual si fa o no fa (a veure que diu la premsa espanyola avui, suposo que treuran mèrit a Hamilton i li donarán a Alonso però m'agradaria veure com s'ho fan). Pobre Sutil, que havia fet una carrera boníssima i Raikonnen li va arruinar. Kubica fantàstic fent un segon i demostrant que té "mans de seda" i bmw que segueix a la lluita per constructors i pilots quan ha passat un terç del campionat.

Jo vaig disfrutar molt amb la cursa, tot i els resultats de la scuderia, i vam poder veure més els pilots que els cotxes.

Espero que els vostres comentaris enriqueixis aquest post sobre aquesta cursa tant interessant

dimarts, 20 de maig del 2008

Prèvia al Gp de Mònaco 08



La Santa Devota, el Casino, loews, tabac, la piscina i la rascasse delimiten el traçat urbà de Mònaco. Aquestes corbes són conegudes des de l'any 29 ja que el circuit existeix com a tal des d'abans de l'existència de la f-1 com a disciplina oficial. Ha patit molts pocs canvis i ha vist com els grans de la disciplina han gaudit de grans victòries i també de grans decepcions. Una victòria a Monte-Carlo suposa el "doctorat" en l'especialitat.

Malgrat la seva impressionant història s'ha de reconèixer que actualment és un GP ensopit on els dubtes s'aclareixen dissabte en la qualificació. Sortir de la pole és un 80% de la victòria ja que un pot ser més ràpid que el pilot del davant però passar-lo pot ser simplement impossible. Nomès si la diferència es dispara és possible fer-ho a la chicane posterior al túnel o fins i tot a la santa devota.

Circuit històricament favorable a McLaren que ha guanyat en 14 ocasions per 8 de Ferrari, i on es va coronar Senna amb 6 victòries.

Tècnicament és un circuit on el que compta és la capacitat de tracció del cotxe i la concentració del pilot , ja que no hi ha marge d'error i les tanques es troben a sobre del circuit constantment. A sobre és el gran premi amb més voltes (78) degut a que el traçat és molt més curt de la resta.

El gran favorit per guanyar-lo aquest any: Lewis Hamilton que porta un cotxe que tracciona bé i s'adapta bé a les configuracions de alta càrrega aerodinàmica, com a Tiffosso sempre espero una victòria del "cavallino" però ni el cotxe s'adapta bé ni els pilots han demostrat ser molt consistents a Mònaco, he acabat considerant-ho equivalent a una victòria culé al Bernabeu, esperada però conscient que serà difícil. Crec que fins i tot podem veure els bmw per davant dels Ferrari aquest any. Sobre Alonso i Renault crec que faran el millor gran premi fins ara tot i que no es descartable que Nelsinho "Paquet" la lii dissabte o diumenge. Si es confirma que el temps estarà regirat i que plourà a estones aleshores serà un autèntic espectacle. Dijous tindrem una primera referència (entrenaments lliures) i dissabte començarà la festa. Divendres no es corre que és Santa devota.


Una cita anual imprescindible que supleix l'interès esportiu per l'espectacle ja sigui diamants en els cotxes, personatges de Star wars canviant rodes, o topades i accidents múltiples;

Els últims guanyadors han sigut:

06-07 Alonso

05 Raikonnen

04 Trulli

03 Montoya

Actualitzaré l'entrada amb els resultats dels entrenaments lliures...

1
Kimi Räikkönen Ferrari 1:15.948
2
Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:16.216 0.268
3
Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:16.248 0.300
4
Felipe Massa Ferrari 1:16.292 0.344
5
Nico Rosberg Williams-Toyota 1:16.653 0.705
6
Robert Kubica BMW Sauber 1:16.834 0.886
7
Fernando Alonso Renault 1:17.498 1.550
8
Rubens Barrichello Honda 1:17.511 1.563
9
Mark Webber Red Bull-Renault 1:17.798 1.850
10
Giancarlo Fisichella Force India-Ferrari 1:17.835 1.887
11
Timo Glock Toyota 1:17.942 1.994
12
Jenson Button Honda 1:18.153 2.205
13
Sebastien Bourdais STR-Ferrari 1:18.245 2.297
14
Nick Heidfeld BMW Sauber 1:18.263 2.315
15
Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:18.274 2.326
16
Jarno Trulli Toyota 1:18.360 2.412
17
Adrian Sutil Force India-Ferrari 1:18.360 2.412
18
Nelsinho Piquet Renault 1:18.955 3.007
19
Sebastian Vettel STR-Ferrari 1:19.176 3.228
20
David Coulthard Red Bull-Renault no time
Segona sessió d'entrenaments lliures, on Hamilton ha fet el millor temps, un temps espectacular,i on alonso ha trencat l'aleró a Santa Devota, si dissabte plou aquests temps no serviran per res. Es nota que Hamilton ho donarà tot des del primer moment per guanyar aquest GP. Gran paper de Rosberg que pot donar la sorpresa i Nelson "Paquet" que no se'n surt i queda a més de 2s dels líders.

dimecres, 14 de maig del 2008

Tests a Paul Ricard

Aquests dies els equips s'entrenen al revirat traçat de Paul Ricard (França) per posar a punt els monoplaçes per Mònaco, els temps d'ahir (14/05) van ser;

Lewis Hamilton, McLaren 1:05.6002
Kimi Raikkonen, Ferrari 1:06.0983
Robert Kubica, BMW Sauber 1:06.177
Mark Webber, Red Bull, 1:06.3485
Sebastian Vettel, Toro Rosso, 1:06.3726
Nico Rosberg, Williams, 1:06.5717
Alexander Wurz, Honda, 1:06.6818
Timo Glock, Toyota, 1:06.9369
Vitantonio Liuzzi, Force India, 1:07.34610
Lucas di Grassi, Renault, 1:07.430

Temps del dijous 15/05;

Kimi Raikkonen, Ferrari, 1:05.3812
Heikki Kovalainen, McLaren, 1:05.4713
Robert Kubica. BMW Sauber, 1:05.9054
David Coulthard, Red Bull, 1:06.0015
Jenson Button, Honda, 1:06.0916
Sebastien Bourdais, Toro Rosso, 1:06.1257
Jarno Trulli, Toyota, 1:06.2058
Nelson Piquet, Renault, 1:06.3559
Kazuki Nakajima, Williams, 1:07.08010
Adrian Sutil, Force India, 1:07.10411
Giancarlo Fisichella, Force India, 1:07.123

Temps del divendres (completament mullat i amb molts equips només rodant 3 o 4 voltes)

Jarno Trulli, Toyota, 1:31.3602
Nelson Piquet, Renault, 1:31.6343
Pedro de la Rosa, McLaren, 1:32.1434
Sebastian Vettel, Toro Rosso, 1:32.4805
Felipe Massa, Ferrari, 1:33.2466
Nick Heidfeld, BMW Sauber, 1:33.3717
Sebastien Buemi, Red Bull, 1:34.0648
Giancarlo Fisichella, Force India, 1:34.0719
Jenson Button, Honda, 1:36.50110
Adrian Sutil, Force India, 1:43.87711
Nico Hulkenberg, Williams, 1:44.741

Aquests temps poden ser una referència per veure el potencial dels diferents equips al traçat urbà del glamour, els aniré actualitzant....

dimarts, 13 de maig del 2008

El perfil: Rubens Barrichello


Aquest cap de setmana, el vetrà pilot brasiler ha batut el rècord que mantenia Ricardo Partrese en número de GP's disputats. N'ha disputat ni més ni menys que 257 o 258 (depén de si es compten alguns grans premis on no va poder prendre la sortida però va qualificar el dissabte). Al final aplicant el mateix sistema que donaven 256 a Partrese surten que aquest cap de setmana ha batut el récord.
Els seus números són:
257 GP disputats
9 Victòries
13 Poles
61 Podis

Va debutar l'any 93 a l'equip Jordan i en la seva primera temporada a la f-1 va fer un cinquè lloc al penúltim GP. Va estar fins l'any 97 en aquest equip i va aconseguir 2 i 3 llocs. L'any 98 va debutar a l'equip Steward-Ford (precursor de Jaguar) i va mantenir aquest nivell de resultats però se li resistia la victòria. L'any 2000 va fitxar per Ferrari per suplir un Eddie Irvine fart de veure com el "kaiser" acaparava tota l'atenció i privilegis de l'equip. Va estar 5 anys a Ferrari en els que va aconsenguir les seves 9 victòries .En realitat 10 si compten la vergonya de Aústria 2004, on ordres d'equip el van fer frenar perquè Schumi el pogués avançar. Crec que aquell va ser un dels dies més trist com a professional per a ell. Home diligent i educat mai va criticar la seva posició a Ferrari, ni en aquell GP ni en cap altre. Ara va dir prou en el lamentable gran premi de Indianàpolis 05, on 6 cotxes van ser el total de la graella. Tot i fer una temporada lamentable l'equip i no jugar-se res, va rebre ordres de quedar per darrera del kaiser. I va decidir marxar al finalitzar la temporada, sabia que potser no tornaria a pujar al més alt del podi, però que seria tractat de manera més justa. Des de la temporada 06 corre amb Honda amb un rendiment realment baix però corre amb alegria i això se li nota.

Com a pilot és un pilot segur, que no comet errades per altra banda tampoc ha sigut mai massa arriscat, i no ha intentat mai un avançament que no fos possible i fins i tot probable. Per a ferrari va ser tota una assegurança de punts i un puntal per aconseguir els mundials de constructors del 2000 fins al 2004. Un home malractat per "l'scuderia", poc reconeguda la seva feina i al qual li desitjo lo millor. Els autèntics "tifossos" valorem el que va fer per l'equip durant 5 anys en que no va ser gens fàcil.

Serveixi aquest post com a homenatge i que en compleixi molts més

diumenge, 11 de maig del 2008

Hamilton es llueix al "Massa Park" de Turquia 08


Entretinguda qualificació i entretinguda cursa al GP de Turquia, que d'ara en endavant es podría rebatejar com a Massa Park o Felipe Park. 3 poles i 3 victòries en el mateix cicuit consecutives, de fet sempre ha guanyat des que és pilot de Ferrari. A tots aquells que dubten del seu potencial, aqui tenen una prova de la seva solvència. Aquest any però ha hagut de veure com l'avançava un gran Hamilton, i no posar-se nerviòs sabent que l'estratègia li era favorable. Raikonnen va qualificar malament, sortir malament i l'elecció de pneumàtics no va ser l'adecuada, tot i així un 3r lloc pressionant a Hamilton al final.
La premsa espanyola s'ho ha de fer mirar si avui no destaca la gran cursa de Mclaren en general i la del pilot anglès en particular. Una gran feina d'estratègia que quasi,quasi els dóna la victòria.L'avançament de Hamilton a Massa (grans amics per generació) és maco de veritat i no és habitual que s'avançi al líder. Demostren no trobar-se lluny de Ferrari i que poden lluitar per els títols.
Mala sort de Kovalainen altre cop, que porta un doble 0 i sense ser-ne responsable. Complica el progrès de Mclaren com a constructor on la diferència és més gran. (21 punts són bastants...). Bon paper de BMW tot i que s'ha demostrat que no estan ara per ara al nivell de McLaren i Ferrari. A veure si el traçat regirat de Mónaco permet que aquest equip s'acosti o superi als equips líders. De tota manera es consoliden com a equip a tenir en compte.
Renault confirma el liderat del grup mixt, tot i que la distància a BMW és enorme (+ de 20 segons a un pilot que ha qualificat 3 posicions enrerra) i en canvi els Red Bull es troben més pròxims. Tot el que pot fer Renault en aquest mundial ho demostrarà a Monte-Carlo on sempre s'han adaptat bé.
De la resta destacar la davallada de Toyota i que Barrichello ha celebrat la seva cursa número 257 en una 17 posició.
Es poden fer dues lectures; una que Ferrari ha guanyat les últimes 4 de 5 curses de manera consecutiva, i que aquest any serà clarament vermell i que el dubte està en saber si el campió serà Massa o Raikonnen (per alguns ni existeix aquest dubte). Lideren el mundial de manera absoluta 1-2 en pilots i en constructors.
Una altra lectura, canviant Austràlia per Sepang la situació està igual que l'any passat. (victòries de Ferrari a Turquia, Barcelona, Bahrein i Sepang) i victòria de Mclaren a Austràlia. És a dir que queden grans premis favorables a Mclaren i que poden lluitar per tot a partir del proper GP.
Ens veiem a Mònaco d'aqui 15 dies....

dimarts, 6 de maig del 2008

Previa al GP de Turquia 08


Un cop confirmat el retorn de la F-1 a Europa al traçat de Montmeló ens trobem amb el nou circuit d'Istambul Park en el calendari. És un gran premi recent (2005) que té com a gran alicient la corba número 8 que és una de les més ràpides de tot el mundial.
És un circuit ràpid que en principi hauria d'oferir un panorama similar al vist al GP de Montmeló o a Sepang (on han guanyat els ferraris), és a dir, victòria més o menys fàcil de Ferrari, disputes entre BMW i McLaren pel podi i tot el grup mixt encapçalat per Renault (A veure que fa Alonso sortint amb un dipòsit "normal"....). Aquesta és la teoría clar, ja que McLaren té una capacitat d'evolució que permet lluitar per la victòria d'un Gp a l'altre i BMW sembla que no acaba de trobar el "fine tune" del cotxe en cada circuit, aquests equips no es troben lluny de ferrari i un bon ajust sumat a una bona estratègia podem portar-los al lloc més alt del podi.
Aquesta setmana s'ha confirmat el que vaig especular en l'anterior crònica, l'equip Super Aguri ha desparegut com a tal, quan tingui més informació sobre el tema ja faré un post, però trobo que és una llàstima que es redueixi el nombre d'equips en pista, sobretot pensant que l'any passat va fer 4 punts (3 més que els actuals force india), tot apunta a mà negra d'Honda però s'ha de veure...
Aquest GP suposarà el rècord de grans premis disputats per un pilot, podríem pensar en David Coulthard (el més veterà) però el cert és que aquest pilot és Rubens Barichello, antic company del "Kaiser" a Ferrari.
Esperant el resultat d'aquesta cursa, us deixo amb els resultats de les anteriors edicions;
2005 Raikkonen (McLaren)
2006-2007 Massa (Ferrari)