dilluns, 30 de març del 2009

Primer cop de puny a la taula de Mr.Brawn

Animada primera cursa del mundial 2009 que va deixar clar el que ja s'intuia als últims tests amb algunes salvetats. El primer que cal dir és que per una vegada la FIA ha encertat amb els canvis de reglament i aquests han provocat un facilitament molt gran dels avançaments. Això juntament amb els "slicks" han fet de les curses de F-1 un espectacle que feia temps que no es veia. Per altra banda les protestes, sancions, etc.. no han estat excessives, tenint en compte que s'ha canviat la reglamentació aerodinàmica de nou.

Doblet de Brawn
Si algú dubtava dels temps en els test fets per la parella Button-Barrichello aquí tenen la prova de que l'equip ex-Honda no és un bluff. Gran cotxe en mans de bons pilots que, farts de portar carraques durant uns quants anys, han volgut demostrar que valen i que ,amb les condicions favorables, tenen molt a dir. A veure tots aquells que diuen que en Rubens ja hauría d'haver plegat fa dies. Que el problema d'Honda eren els pilots, etc... Que ho argumentin ara. Tot i la inapelable superioritat i el doblet cal dir que tenen tics d'equip debutant, pit stops lents i amb errades per exemple, i que Barrichello va sortir moolt lent i la va liar darrera seu. Tres grans personatges de la f-1 que han passat molt de temps a l'ombra i que estan motivats al 200% per demostrar el que valen. Ara ja no hi ha cap dubte favorits a absolutament tot! a partir d'ara.

Dia negre per l'scuderia
No va començar malament el dia per la scuadra de Maranello que va sortir molt bé (ús intel·ligent del KERS) i que es van posicionar bé per fer un bon paper (podi difícil i victòria impossible) i sumar uns bons punts a l'inici de mundial. El problema és que es sortia des de molt enrera amb poca benzina. Les coses es van començar a torçar per l'equip en l'estratègia aplicada a Massa que es va demostrar molt poc útil i que va suposar una pèrdua de temps. Per altra banda tot i aquesta errada el resultat no era dolent però un problema hidraulic (Massa) i un de mans (Kimi) van deixar l'equip amb 0-0 punts per 2n any consecutiu, l'any passat es van trobar a faltar aquests punts, que no passi el mateix ara...

BMW, Mclaren i Renault
BMW i Renault tenien (i tenen) moltes esperances posades en aquesta temporada que comença. El canvi de reglament és l'oportunitat de superar les diferències amb les escuderíes més grans (Mclaren i Ferrari) i optar a tot. Kubica va demostrar ser molt ràpid i tot i no disposar del KERS va fer la volta ràpida i va estar a punt d'acabar segon i qui sap si primer. Llàstima que es va enganxar a Vettel i tots dos es van veure forçats a abandonar una gran cursa. Vist en directe semblava que Kubica hagués intentat passar per on no es pot però resulta que el problema va ser que Vettel no va poder (o voler?) frenar i no va poder evitar l'impacte amb el Red Bull. Per altra banda Renault va demostrar que no està a prop dels primers, tampoc lluny i que Alonso és un dels millors pescant en aigues turbulentes. 5 lloc final després de la sanció a Trulli per avançar a Hamilton amb el SC en pista. Mclaren sembla haver superat els seus problemes i un ràpid Hamilton va demostrar, en cursa que és un pilot ràpid i que optarà a tot malgrat els problemes que encara arrastra el seu cotxe. Dels favorits és qui va sumar més punts (8). Gran paper de Vettel i dels Toro Rosso, també dels Williams. Es fa molt difícil fer pronòstics amb aquest panorama i el millor serà no descartar ningú. Això no ha fet més que començar i sembla que la cosa estarà molt renyida.

D'aqui una setmana a Sepang!

dimarts, 24 de març del 2009

Prèvia del 1er GP, Austràlia, comença la festa!!


Per fi s'ha acabat la pre-temporada i ens preparem per viure un dels campionats, a priori, més oberts i ajustats que es recorden. Abans d'abordar la prèvia del circuit en si, analitzem dues de les questions que han sorgit amb més força aquesta darrera setmana i que han donat un aire d'improvització total a la categoria "reina" del automobilisme.
1. El sorprenent rendiment dels Brawn GP
Reconec que el seu rendiment m'ha sorprès, podeu llegir com fa una setmana vaig escriure que lamentablement els veia al final de la graella fins almenys la temporada que ve. Doncs resulta que aquest equip que estava a punt de desparèixer i que, en teoria, va ensamblar un motor a cuita corrents fa els millors temps en test i és candidat a TOT en aquest primer GP. Que demostra això? Una de dos; o bé muntar en f-1 és molt més ràpid i fàcil del que ens havien fet creure tots aquests anys o bé o bé aquest cotxe és el resultat d'un llarg temps de treball a la rereguarda durant el 2008 en el reglament de 2009. Podeu pensar el que vulgueu però jo tinc clar que Honda ja tenia previst vendre l'equip i que tot ha sigut una comèdia (els motius no els veig clars..). Quin és el secret d'aquest vehicle? Doncs sembla ser que un difusor molt especial que es troba al límit de la legalitat (alguns mantenen que fora) però que de moment té llum verda. Això "prova" que havien fet una feina a consciència no? Ross Brawn és un geni de la F-1 i amb un equip sencer a les seves mans pot optar a tot, el seu renom ho diu tot; El Mag.
2. L'Amago de canvi de puntuació proposat per el senyor Bernie Ecclestone
Alarma, i grossa, en el món de la f-1 desencadenada per "l'amo" del circ, que vista una proposta raonable de la FOTA (assoc de pilots) en la que s'incrementava la diferència de punts entre el primer i segon (de 10-8 es passava a 12-9). Contraataca dient que donarà el mundial a qui guanyi més curses al llarg del mundial sense tenir en compte res més. (no serveix de res ser regular). Reaccions de tots els tipus (potser més en contra que a favor) per part d'equips i escuderies. Al marge de la mesura, opinable i discutible, preten que s'apliqui als 10 dies de proposar-la!!!!. És lo que té ser l'amo tu, al final però cedeix a les pressions múltiples i respon que d'aquí un any si que funcionarà així, agradi o no. Que en penseu del nou sistema de puntuació, afavorir la victòria fins on?? (penseu que en els últims 15 anys nomès hagues canviat el guanyador de l'any passat)
3. El KERS
Mai havia vist tanta varietat de criteris sobre un element tècnic. Alguns equips (ferrari, mclaren entre ells) defensen que serà imprescindible per a guanyar curses. D'altres diuen que no marcarà diferencies significatives (BMW) i d'altres creuen que és una nosa i no el muntaran ara per ara (Brawn GP). Vaig sentir dir al catedràtic Villadelprat que aquest element suma un pes d'uns 35 kg al vehicle i que per tant pot suposar un 0.8-1 s per volta de pèrdues. Ara bé els 80 CV que aporta durant 6.6 s poden suposar unes 0.4-0.6 s per volta. Amb aquest numeros no queda gens clar les ventatges de portar-lo, ara són simples orientacions, pot ser que ben muntat i en alguns circuits permeti guanyar temps i pot ser que una descàrrega de KERS a temps suposi un avançament.
Difícil fer pronòstics sobre el GP d'austràlia, és un circuit de frenada-acceleració de manera que el cotxe que tingui frenada estable i traccioni bé tindrà molt a guanyat. Diuen que els Brawn GP estaràn a dalt de tot. Jo crec que és possible veient el que s'ha vist, també Williams, Toyota i BMW arriven en un bon moment, Ferrari segur que hi serà i Alonso i el seu Renault poden sonar la sopresa (10 cotxes!!!). El que sembla clar (si es que alguna cosa sembla clara) és que a McLaren hi han problemes i tenen assumit que no podràn optar a la victòria. Jo no sñe si creure-m'ho, i vosaltres?
Els últims anys qui ja guanyat el gp inaugural s'ha emportat el mundial, Hamilton l'any passat i Raikonnen fa dos anys. Espero que hi hagi espectacle però que al final els primers cotxes en creuar siguin vermells!!!

divendres, 6 de març del 2009

Torna? la F-1

Ja falta poc més de 20 dies perquè tots els engranatges de la f-1 es posin en marxa i comenci una nova temporada. En aquest cas "nova" adquireix un sentit més profund ja que s'ha produït una allau de canvis (alguns per donar espectacle, altres per reduir dràsticament costos,etc...). Si heu tingut ocasió de veure els monoplaces d'aquest any veureu que hi ha hagut un canvi radical respecte els de l'any passat. Per una banda podem veure com han perdut una part important de càrrega aerodinàmica, han incorporat KERS (recuperació d'energia en frenades per utilitzar-la després durant un breu període de temps) per intentar ser més ecològics (curiosa definició d'un vehicle que consumeix 1l de benzina per km + o -). Aquestes mesures poden donar més igualtat entre equips i més facilitat al avançar. Un bon resum és la que es mostra en el video de la secció de f-1 de TV-3;
http://www.elsesports.cat/afons/390

Per una altra banda s'ha modificat el sistema de puntuació de manera que s'incrementa la diferència entre el primer i segon, per evitar que es corri sempre amb la calculadora i les posicions s'enroquin. La nova puntuació és 12, 9, 7, 5, 4, 3, 2 i 1. Crec que es un encert tornar a aquest tipus de puntuació (retirada quan un pilot de ferrari s'emportava els mundials al juliol), que incentiva buscar la victòria abans que conformar-se amb segones i terceres posicions...

Ha desaparegut l'equip honda com a tal i ha resorgit com a Brawn racing team, el "mag" de ferrari ara disposa de tot un equip i de motors mercedes (equivalents als de mc-laren) per competir. S'han apuntat a últimissima hora i dubto que puguin ser competitius no han realitzat cap jornada de test de moment) pero si es consolida l'opció Brawn pot ser un equip molt a tenir en compte en futures edicions... Continua amb els mateixos pilots i això és una bona noticia per en bo d'en Rubens que ja es veia fora de la competició.

De moment els test estan mostrant una igualtat entre equips que no s'havia vist fins ara, a veure si es confirma d'aqui 20 dies a austràlia.